Udviklinger

udviklingerI 2003 kunne erhvervsskolerne i Viborg fejre sin 140 års fødselsdag. I den anledning blev denne fagbog udgivet som en hyldest traditionen for faglig uddannelse i byen. Bogen beskriver, hvordan EUC Midt siden midten af 1990’erne har gentænkt hele institutionen og tilpasset den udviklingen.

Først udviklede man et nye idé-grundlag for pædagogik og administration, og først derefter bad man arkitekterne om at komme med et bud på, hvordan de gamle bygninger kunne ændres, så de nye idéer fik plads og mulighed for at kunne udvikle sig.

Man opførte derfor et helt nyt hus i centrum af skolens anlæg – Kuben – med inspiration i Erantis-modellen udviklet af Danmarks Pædagogiske Universitet i Aarhus. Modellen arbejder ud fra at formidling er det centrale, og at det foregår i blomstens centrum. Rundt om formidlingen findes kronbladene, hvor man kan søge fordybelse, samtale, videnssøgning o.lign. Blomstens stilk symboliserer forbindelsen til omverdenen.

Fra begyndelsen af den store omstilling var det vigtigt for ledelsen at tilføre bygningerne en kunstnerisk kvalitet. Brugerne skulle på den ene side få en daglig stærk kunstnerisk oplevelse, og samtidig skulle kunsten underbygge pædagogikken i huset.  Det krævede et stærkt samarbejde mellem arkitekt Thomas Pedersen og kunstner Sergei Sviatchenko, og det blev særdeles vellykket på skolen.